Crowdfunding

Pod pojmom crowdfunding, resp. hromadné financovanie, rozumieme sprostredkovanie stretu záujmov investorov a vlastníkov projektov o financovanie podnikania prostredníctvom využívania platformy hromadného financovania, ktorej účelom je sprostredkovanie poskytnutia pôžičky, alebo umiestnenia finančných nástrojov emitovaných vlastníkom projektu. Hoci sa objem crowdfundingového trhu posledné roky pravidelne zväčšoval, väčšina národných zákonodarcov neprijala takmer žiadne opatrenia. Reguláciu na európskej úrovni zavádza až Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1503 zo dňa 7.10.2020 o európskych poskytovateľoch služieb hromadného financovania pre podnikanie a o zmene nariadenia (EÚ) 2017/1129 a smernice (EÚ) 2019/1937 (ďalej len „Nariadenie o európskych poskytovateľoch služieb hromadného financovania pre podnikanie“) v zmysle ktorého sa služba hromadného financovania stáva regulovanou činnosťou.  

Toto Nariadenie stanovuje jasné požiadavky na organizáciu poskytovateľov služieb hromadného financovania, udeľovanie povolení týmto poskytovateľom a dohľad nad nimi, na prevádzku platforiem hromadného financovania, ako aj na transparentnosť a marketingovú komunikáciu v súvislosti s takýmto poskytovaním služieb. Regulačný rámec, ktorý v Európskej únii upravuje crowdfunding dopĺňa aj súbor regulačných technických predpisov a vykonávacích technických predpisov (tzv. Level 2 legislatíva), ktorých prijatie a zverejnenie v Úradnom vestníku EÚ sa očakáva v blízkej budúcnosti. V súčasnosti je na webovom sídle orgánu ESMA zverejnený návrh Level 2 legislatívy vo forme záverečnej správy.

Podstata fungovania crowdfundingu

Crowdfunding je vlastne metóda získavania kapitálu, kde veľká skupina individuálnych investorov prispieva menšími čiastkami peňazí na dosiahnutie určitej požadovanej cieľovej čiastky. Prostredníctvom investovania do crowdfundingových platforiem je veľmi jednoduchý spôsob ako zhodnotiť svoje peniaze. Tento inštitút využíva webové technológie a online platobné systémy za účelom zjednodušenia transakcií medzi tvorcami a investormi. Pomocou crowdfundingu je možné zafinancovať takmer každý projekt, či už ide o technológie, knihy, hudbu, šport, charitatívna činnosť a iné.

Crowdfunding má nasledovné modely:

  • model založený na darovaní
  • model založený na odmeňovaní
  • model založený na mikropôžičkách
  • model založený na investíciách

Crowdfundingové financovanie založené na darovaní - tento model je zameraný na ľudí, ktorí majú záujem na vyzbieraní zisku. Účelom teda nie je budúci zisk, alebo určitá forma odmeny. Primárnym účelom takéhoto modelu je podpora charít, pomoc ľuďom, ktorí chcú vyzbierať finančné prostriedky na sociálne charitatívne projekty, zhromaždiť online komunitu a ponúknuť jej možnosť darovať projektu svoje peniaze. Základným rozdielom od tradičnej formy darcovstva je, že pri crowdfundingu je darca informovaný o detailoch projektu a spôsobe využitia financií. Práve crowdfunding na báze darov je často jeden z najúspešnejších foriem financovania charít a neziskových organizácií.

Crowdfundingový model založený na odmeňovaní a predpredaji – je najrozšírenejší a najznámejší spomedzi crowdfundingových modelov. Tento model je veľmi podobný s modelom darovania. V prípade crowdfundingu založenom na báze odmeny, je jednotlivcom, ktorí podporili projekt alebo podnik, poskytnuté nefinančné protiplnenie vo forme tovaru alebo služieb v neskoršom štádiu projektu. Projekty a podniky často ponúkajú jedinečné služby (odmeny) alebo nové produkty (predpredaj) výmenou za investíciu. Tento druh crowdfundingu umožňuje spoločnostiam začať už s istým počtom objednávok a zaisteným cash-flow (čo je jeden z hlavných problémov pre nové podniky) a takisto získava záujemcov pred uvedením produktu na trh.

Forma predpredaja je ideálna pre tých podnikateľov, ktorí disponujú prototypom, no potrebujú peniaze na dosiahnutie vývojovej produkcie. Produkty sú zaslané hneď po ich dokončení. Investori majú počas kampane možnosť kúpiť si daný produkt v predpredaji za akciovú cenu, v limitovanej edícii, prípadne s inou pridanou hodnotou, ktorá po uplynutí kampane nebude poskytovaná alebo sa jej cena zvýši.

Crowdfunding na báze odmeny môžu využiť aj tí záujemcovia, ktorí prototypom ešte nedisponujú. Práve tento druh crowdfundingu je často využívaný umelcami. Cieľom kampane môže byť napríklad vyzbieranie peňazí na nahrávanie CD albumu a jeho produkciu. V takomto prípade odmeny predstavujú okrem samotného CD aj varianty s podpisom, merch, špeciálny obsah, či vystúpenie speváka/speváčky na firemnej oslave. V tomto prípade však na rozdiel od predpredajového modelu sú ceny niekedy podstatne vyššie ako je bežná cena "produktu" (CD). Zvýšená cena predstavuje finančnú podporu umelca a jeho tvorby.

Crowdfundingové financovanie založené na mikropôžičkách - v tomto modele jednotlivci poskytnú peniaze na zrealizovanie projektu s víziou budúcej odplaty. Investori dostanú dlhový nástroj fixnou úrokovou sadzbou, ktorý zabezpečí návratnosť istiny podľa presného harmonogramu.

Crowdfundingový model založený na investícií – označovaný aj ako „crowdinvesting“. Tento druh je založený na investícií s finančným protiplnením. Veľké množstvo ľudí investuje do spoločnosti a profitujú z jej úspechu. Investori zvyčajne nadobudnú majetkovú účasť v spoločnosti, v ktorej profitujú z ročného zisku a zo zvýšenia hodnoty spoločnosti.

Subjekty zúčastňujúce sa na hromadnom financovaní:

Poskytovateľ služieb hromadného financovania, resp. prevádzkovateľ crowdfundingovej platformy je podľa Nariadenia regulovaný a licencovaný subjekt, ktorým môže byť len právnická osoba, ktorá spája dopyt po financovaní určitého projektu s osobami ochotnými poskytnúť na tento účel finančné prostriedky. V SR je orgánom na udelenie povolenia na poskytovanie crowdundingových služieb Národná banka Slovenska.

Investorom je v zmysle Nariadenia „každá fyzická alebo právnická osoba, ktorá prostredníctvom platformy hromadného financovania poskytuje pôžičky alebo nadobúda prevoditeľné cenné papiere alebo prijaté nástroje na účely hromadného financovania.

Vlastníkom projektu je v zmysle Nariadenia „každá fyzická alebo právnická osoba, ktorá sa snaží získať financovanie prostredníctvom platformy hromadného financovania, pričom projekt hromadného financovania je „podnikateľská činnosť alebo činnosti, na ktoré sa vlastník projektu usiluje získať financie prostredníctvom ponuky hromadného financovania“, s celkovou protihodnotou nižšou ako 5 mil. eur

V tejto súvislosti je nevyhnutné odlíšiť tzv. spotrebiteľský crowdfunding, ktorým rozumieme sprostredkovanie poskytovania pôžičiek peer-to-peer spôsobom (tzv. peer to peer loans, resp. P2P loans). Hoci sprostredkovanie poskytovania pôžičiek peer-to-peer spôsobom nie je osobitne regulované na európskej úrovni a rovnako ani väčšinou vnútroštátnych regulátorov, prevádzkovanie tejto činnosti môže v závislosti od konkrétneho koncepčného nastavenia naplniť znaky niektorej z regulovaných činností. V praxi frekventovaným príkladom takéhoto prieniku množiny činností vykonávaných pri sprostredkovaní poskytovania pôžičiek peer-to-peer spôsobom a množiny regulovaných činností je naplnenie definičných znakov niektorej z platobných služieb. 

Rovnako treba od pojmu crowdfunding, resp. hromadné financovanie, odlišovať aj verejné získavanie finančných prostriedkov formou ponuky kryptoaktív, resp. kryptomien (v praxi často slangovo označovaných ako initial coin offering, alebo security coin offering). Európsky regulátor sa problematike verejných ponúk kryptoaktív osobitne venuje, pričom táto činnosť môže rovnako napĺňať definičné znaky regulovaných činností, predovšetkým platobných služieb v zmysle zákona č. 492/2009 Z. z. o platobných službách, investičných služieb a investičných činností v zmysle zákona č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch.