V nadväznosti na skutočnosť, že väčšina nadchádzajúcich zmien, ktoré prinesie novela zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní (ďalej len „Zákon o VO“), a to na základe zákona č. 395/2021 Z. z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon o VO bude účinná už od 31.03.2022, v najbližších týždňoch sa Vám prostredníctvom jednotlivých článkov pokúsime priniesť vybrané témy z verejného obstarávania.
Nakoľko jedným z hlavných cieľov zákonodarcu v súčinnosti s Úradom pre verejné obstarávanie bola profesionalizácia procesu verejného obstarávania, v tomto článku sme sa rozhodli venovať práve tejto téme, a to vo vzťahu k odbornému garantovi.
Po pri úprave centralizácie nákupu a spoločného verejného obstarávania, ktoré sú taktiež považované za formy profesionalizácie verejného obstarávania tak v zákone pribudne po vzore Chorvátska a Maďarska úplne nový inštitút odborného garanta pre verejné obstarávanie, pričom akousi podkategóriu tvorí tzv. registrovaná osoba. Zákonodarca tak z dôvodu prehľadnosti zákona pristúpil k doplneniu celej šiestej hlavy zákona s názvom „Profesionalizácia vo verejnom obstarávaní“.
Odborný garant je fyzickou osobou alebo právnickou osobou, ktorá splnila zákonom stanovené predpoklady spočívajúce v preukázaní odbornej praxi a vo vykonaní skúšok, po úspešnom absolvovaní ktorých Úrad pre verejné obstarávanie zapíše takúto osobu do zoznam odborných garantov. Ako uvádza zákonodarca v dôvodovej správe „Odborná skúška, by mala byť zameraná nielen na elementárny prehľad v rámci relevantnej právnej úpravy, ale primárne by mala klásť dôraz na overenie „reálnych schopností“ žiadateľa zameraných na analytické schopnosti, prácu s judikatúrou a pod. a to napríklad prostredníctvom prípadových štúdií.“ V určitých prípadoch, a to pri preukázaní dostatočnej odbornej praxi – úspešné zrealizovanie najmenej desiatich postupov zadávania zákaziek alebo koncesií počas desiatich rokov, v ktorých zastrešoval vymedzené úkony, nie je nevyhnutné skúšky absolvovať.
Ako vyplýva z vyššie uvedeného, počnúc dňom 31.03.2022 budú ustanovenia celej šiestej hlavy zákona účinné, avšak až s účinnosťou od 31.03.2024 budú verejní obstarávatelia povinní vykonávať činnosti, ktoré sú uvedené v ust. §184b ods. 2 písm. a) až q) vo verejnom obstarávaní prostredníctvom odborného garanta v zmysle ust. § 184b ods. 1 zákona o VO. Výnimku tvorí postup zadávania zákazky s nízkou hodnotou podľa § 139 ZVO (zákazky s nízkou hodnotou v oblasti obrany a bezpečnosti), súťaž návrhov, nadobúdanie tovarov alebo služieb od centrálnej obstarávacej organizácie, nadobúdania tovarov, stavebných prác alebo služieb na základe zákaziek zadaných centrálnou obstarávacou organizáciou a postup zadávania zákazky prostredníctvom dynamického nákupného systému v hodnote finančného limitu pre zákazku s nízkou hodnotou. V zmysle ust, §184 b ods. 2 tak úlohami Odborného garanta budú nasledovné činnosti:
- posudzuje oprávnenosť použitia výnimky z pôsobnosti podľa tohto zákona podľa § 1 ods. 2 až 14, ktorých hodnota zmluvy je vyššia ako 50 000 eur bez dane z pridanej hodnoty, okrem výnimky podľa § 1 ods. 2 písm. e) a w), § 1 ods. 12 písm. c) a § 1 ods. 15,
- posudzuje oprávnenosť podmienok pre zmenu zmluvy podľa § 18,
- posudzuje dodržanie pravidiel určenia predpokladanej hodnoty zákazky alebo koncesie,
- posudzuje výber postupu zadávania zákazky alebo koncesie,
- posudzuje podmienky účasti a kritériá na vyhodnotenie ponúk podľa tohto zákona,
- spolupracuje na vypracovaní opisu predmetu zákazky a podmienok plnenia zmluvy s cieľom zabezpečenia súladu s § 42,
- zabezpečuje vypracovanie dokumentov potrebných na vypracovanie ponuky, návrhu alebo na preukázanie splnenia podmienok účasti,
- uskutočňuje úkony smerujúce k vyhláseniu verejného obstarávania,
- po vyhlásení verejného obstarávania zabezpečuje komunikáciu s hospodárskymi subjektmi podľa tohto zákona,
- zabezpečuje úkony na účely otvárania ponúk, ak nebola zriadená komisia podľa § 51,
- zabezpečuje vyhodnotenie podmienok účasti, pravidiel na obmedzenie počtu záujemcov, ktorí budú vyzvaní na predloženie ponuky a vyhodnotení ponúk, ak nebola zriadená komisia podľa § 51,
- dohliada na dodržanie lehôt v priebehu verejného obstarávania ustanovených týmto zákonom,
- usmerňuje komisiu podľa § 51 s cieľom zabezpečenia súladu jej procesného postupu s ustanoveniami tohto zákona,
- po vyhodnotení ponúk zabezpečuje úkony smerujúce k uzavretiu zmluvy,
- posudzuje podmienky pre zrušenie verejného obstarávania podľa § 57 ods. 2 a zabezpečuje úkony súvisiace so zrušením verejného obstarávania,
- zabezpečuje plnenie informačných povinností po ukončení verejného obstarávania stanovených týmto zákonom,
- podieľa sa na realizácii úkonov súvisiacich s výkonom dohľadu nad verejným obstarávaním podľa tohto zákona.
Odborný garant musí vykonávať činnosti s odbornou starostlivosťou pričom verejní obstarávatelia, obstarávatelia a osoby podľa ust. § 8 zákona VO nemôžu zabezpečovať jednu konkrétnu činnosť v zmysle vyššie uvedeného výpočtu prostredníctvom viacerých odborných garantov. Z uvedeného teda vyplýva, že postup zadávania jednej zákazky môže byť uskutočnený prostredníctvom viacerých odborných garantov, avšak jednotlivé činnosti musia byť medzi týchto odborných garantov jasne a jednoznačne rozdelené. Uvedené vyplýva aj zo skutočnosti, že správa o zákazke podľa ust. § 24 bude obsahovať identifikáciu odborného garanta, resp. viacerých odborných garantov a identifikáciu tej-ktorej činnosti, ktorú ten ktorý odborný garant vykonal.
Zákon o VO bude umožňovať verejným obstarávateľom, obstarávateľom a osobám podľa ust. § 8 požadovať od odborných garantov, aby mali počas celého výkonu činnosti uzatvorené poistenie za zodpovednosť za škodu pri výkone činnosti odborného garanta, pričom limit poistenia zodpovednosti za škodu nesmie byť nižší ako 100 000 EUR. Uvedené možno považovať za pozitívny krok vo vzťahu k profesionalizácií služieb vo verejnom obstarávaní, nakoľko najmä verejní obstarávatelia v mnohých prípadoch požadovali od poskytovateľov služieb poistenie zodpovednosti za škodu, ktoré však doposiaľ na poistnom trhu v oblasti verejného obstarávania neexistovalo. Požadovanie poistenia zodpovedností za škodu zdôrazňuje potrebu profesionalizácie a prevzatie zodpovednosti za poskytnuté služby.
Ako sme už naznačili, Úrad pre verejné obstarávanie bude viesť zoznam odborných garantov a registrovaných osôb, pričom Úrad bude zabezpečovať skúšky, preskúšanie a vzdelávanie, vykonávať dohľad a zároveň bude oprávnený sankcionovať odborných garantov a registrované osoby. Úrad pre verejné obstarávanie bude mať k dispozícií penzum sankcií, ktoré bude môcť uložiť za jednotlivé porušenia zákona o verejnom obstarávaní, pričom bude oprávnený najmä upozorniť odborného garanta, nariadiť preskúšanie odborného garanta, uložiť pokutu a vyčiarknuť odborného garanta zo zoznamu. Ak je porušenie zákona priamym dôsledkom úkonu, činnosti, alebo opomenutia, ktoré vo verejnom obstarávaní vykonával alebo mal vykonať odborný garant, Úrad odborného garanta písomne upozorní, prípadne nariadi preskúšanie odborného garanta. Pri závažnejších porušeniach pristupuje k nariadenému preskúšaniu aj pokuta vo výške do 5.000 Eur. Najzávažnejším dôsledkom je vyčiarknutie zo zoznamu Odborných garantov, pričom môže byť zároveň odbornému garantovi uložená pokuta vo výške do 10.000 Eur. Vyčiarknutie zo zoznamu ako najzávažnejšia forma sankcie odborného garanta môže Úrad uskutočniť v prípade, že odborný garant stratí zákonné predpoklady pre výkon odborného garanta - bezúhonnosť v zmysle § 184b ods. 9, alebo v prípade, že Úrad opakovane uloží pokutu za správny delikt, ktorý je priamym dôsledkom úkonu, činnosti, alebo opomenutia, ktoré vo verejnom obstarávaní vykonával alebo mal vykonať Odborný garant.
Dlhodobo sa stretávame, či už v rámci spolupráce s verejnými obstarávateľmi alebo uchádzačmi o verejné zákazky, s problémom, že proces verejného obstarávania nie je v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní, pričom najmä v prípade verejných zákaziek spolufinancovaných zo zdrojov Európskej Únie dochádza ku kráteniu poskytnutých nenávratných finančných prostriedkov, v dôsledku čoho sme na strane porazených v podstate všetci – celá spoločnosť. Príčinou je často jeden spoločný menovateľ a to neodbornosť. Dnes je poskytovanie služieb v oblasti verejného obstarávania voľnou živnosťou a vykonávať ju môže takmer ktokoľvek, pričom verejní obstarávatelia, obstarávatelia a subjekty v zmysle ust. § 8 často uprednostňujú cenu poskytovaných služieb na úkor kvality. Profesionalizácia verejného obstarávania je preto podľa nášho názoru správnym smerom, ktorým by sme sa mali uberať. Inštitútu odborného garanta a celkovo profesionalizácia verejného obstarávania by mala priniesť väčšiu transparentnosť a postupné skvalitnenie celého procesu, v dôsledku čoho formálne naplnenie litery zákona by sa malo stať len predpokladom pre obstarávanie s dôrazom na kvalitu a nie jediným cieľom. Úrad pre verejné obstarávanie získa vyššiu mieru kontroly nad celou oblasťou verejného obstarávania a predpokladá sa aj zníženie administratívnej záťaže úradu, pričom určitá časť zodpovednosti prejde na plecia odborných garantov. Prirodzeným dôsledkom profesionalizácie by mala byť zvýšená efektivita a rýchlosť procesu verejného obstarávania. Avšak až čas ukáže, či inštitút odborného garanta je tým správnym prostriedkom pre profesionalizáciu verejného obstarávania a vo veľkej miere bude na Úrade pre verejné obstarávanie, akú pomyselnú „laťku“ určí pre odborných garantov.
Tak ako sme uviedli v úvode, v priebehu najbližšieho obdobia Vám prinesieme v podobe článkov aj ďalšie témy v súvislosti s novelizáciou zákona o verejnom obstarávaní, pričom budeme radi ak sa na nás v oblasti verejného obstarávania obrátite, pričom už dnes Vám vieme poskytnúť v spolupráci s naším partnerom BALTEUS spol. s r.o. služby v oblasti verejného obstarávania na tej najvyššej úrovni.