Dôchodkové sporenie

Primárnou úlohou dôchodkového sporenia je zabezpečiť príjem sporiteľa v starobe, pričom z hľadiska podnikania na finančnom trhu rozlišujeme starobné dôchodkové sporenie a doplnkové dôchodkové sporenie. 

Druhý pilier – starobné dôchodkové sporenie je upravené zákonom č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení. Druhý pilier vznikol ako reakcia na nepriaznivú demografickú situáciu, keď populácia starne a ekonomicky aktívnych ľudí odvádzajúcich odvody do Sociálnej poisťovne je menej, čím je ohrozené efektívne fungovanie výplaty dôchodkov zo Sociálnej poisťovne. Účelom druhého piliera starobného dôchodkového sporenia je zabezpečiť lepší príjem v starobe. Ide o sporenie v dôchodkovej správcovskej spoločnosti, na vlastnom osobnom dôchodkovom účte z časti odvodov, ktoré dôchodkovo poistené osoby povinne odvádzajú do Sociálnej poisťovne.

Podľa ust. § 47 ods. 1 tohto zákona je dôchodková správcovská spoločnosť akciová spoločnosť so sídlom na území Slovenskej republiky, ktorej predmetom činnosti je vytváranie a správa dôchodkových fondov na vykonávanie starobného dôchodkového sporenia podľa tohto zákona, a to na základe povolenia na vznik a činnosť dôchodkovej správcovskej spoločnosti udeleného Národnou bankou Slovenska, na ktorého udelenie musí byť preukázané splnenie týchto podmienok: 

  1. splatené základné imanie dôchodkovej správcovskej spoločnosti podľa ust. § 47 ods. 8 zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení, a to v hotovosti na bežnom účte alebo vkladovom účte (§ 101 zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení) vedenom v banke alebo zahraničnej banke konajúcej prostredníctvom pobočky zahraničnej banky na území Slovenskej republiky, ktorá spĺňa podmienky na činnosť depozitára podľa ust. § 99 ods. 2 zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a s ktorou má zakladateľ uzatvorenú zmluvu podľa ust. § 48 ods. 4 písm. k) zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení ku dňu udelenia povolenia na vznik a činnosť dôchodkovej správcovskej spoločnosti Národnou bankou Slovenska, 
  2. prehľadný, dôveryhodný a zákonný pôvod základného imania a ďalších finančných zdrojov dôchodkovej správcovskej spoločnosti, 
  3. vhodnosť osôb s kvalifikovanou účasťou v zmysle ust. § 8 písm. f) zákona č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch na dôchodkovej správcovskej spoločnosti a prehľadnosť vzťahov týchto osôb s inými osobami, najmä prehľadnosť podielov na základnom imaní a na hlasovacích právach, 
  4. odborná spôsobilosť a dôveryhodnosť osôb, ktoré sú navrhované za členov predstavenstva, členov dozornej rady, prokuristov, vedúcich zamestnancov v priamej riadiacej pôsobnosti predstavenstva zodpovedných za odborné činnosti podľa tohto zákona a zamestnanca zodpovedného za výkon vnútornej kontroly, 
  5. prehľadnosť skupiny s úzkymi väzbami v zmysle ust. § 8 písm. e) zákona č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch, ku ktorej patrí aj akcionár s kvalifikovanou účasťou na dôchodkovej správcovskej spoločnosti, 
  6. výkonu dohľadu neprekážajú úzke väzby v rámci skupiny podľa písmena e), 
  7. právny poriadok, spôsob jeho uplatnenia a jeho vymáhateľnosť v štáte, ktorý je členským štátom Európskej únie, v štáte, ktorý je súčasťou Európskeho hospodárskeho priestoru alebo v štáte, ktorý je členom Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (ďalej len „členský štát“) a na ktorého území má skupina podľa písmena e) úzke väzby, neprekáža výkonu dohľadu; právny poriadok, spôsob jeho uplatnenia a jeho vymáhateľnosť v štáte, ktorý nie je členským štátom (ďalej len „nečlenský štát“) a na ktorého území má skupina podľa písmena e) úzke väzby, neprekáža výkonu dohľadu, 
  8. sídlo a ústredie dôchodkovej správcovskej spoločnosti je na území Slovenskej republiky; ústredím sa rozumie na účely tohto zákona miesto, z ktorého je z väčšej miery ako zo sídla dôchodkovej správcovskej spoločnosti riadená činnosť dôchodkovej správcovskej spoločnosti alebo miesto, kde sa nachádzajú dokumenty o činnosti podnikateľského subjektu potrebné na výkon dohľadu, 
  9. stanovy dôchodkovej správcovskej spoločnosti sú v súlade s týmto zákonom, 
  10. vecné predpoklady na činnosť dôchodkovej správcovskej spoločnosti, za ktoré sa považujú materiálno-technické zabezpečenie výkonu činnosti dôchodkovej správcovskej spoločnosti vrátane zabezpečenia elektronického prevodu dát bezpečnou komunikáciou na register poistencov a sporiteľov (§ 110 zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení) a na ponukový systém, 
  11. organizačné predpoklady na činnosť dôchodkovej správcovskej spoločnosti, ktorými sú pravidlá obozretného podnikania (§ 53 zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení) a pravidlá činnosti (§ 61 zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení), 
  12. výber depozitára pre dôchodkové fondy je v súlade s týmto zákonom, 
  13. odborná spôsobilosť a dôveryhodnosť členov predstavenstva, prokuristov a vedúcich zamestnancov depozitára, ktorí zabezpečujú výkon činnosti depozitára, 
  14. štatút dôchodkového fondu je v súlade s týmto zákonom a je predpokladom na dostatočnú ochranu sporiteľov s prihliadnutím na investičnú stratégiu a rizikový profil dôchodkového fondu; za rizikový profil dôchodkového fondu sa na účely tohto zákona považuje vyjadrenie miery rizika spojeného s investovaním do dôchodkového fondu, 
  15. informačný prospekt dôchodkového fondu je zostavený v súlade s týmto zákonom

Povolenie na vznik a činnosť dôchodkovej správcovskej spoločnosti sa udeľuje na neurčitý čas a nemožno ho previesť na inú osobu ani neprechádza na právneho nástupcu dôchodkovej správcovskej spoločnosti, ak tento zákon neustanovuje inak.

Tretí pilier – doplnkové dôchodkové sporenie je upravené zákonom č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení. 

Tretí pilier je dobrovoľný systém, ktorým sa sporiteľ môže pripravovať na svoj dôchodok. Tretí dôchodkový pilier je kapitalizačný pilier, to znamená, že každý sporiteľ si sporí na vlastnom účte a výška budúceho dôchodku, vyplácaného z III. piliera, bude závisieť prevažne od zaplatených príspevkov zamestnanca aj zamestnávateľa počas celej fázy sporenia, ako aj od ich zhodnotenia.

Podľa ust. § 22 ods. 1 tohto zákona je doplnková dôchodková spoločnosť akciová spoločnosť so sídlom na území Slovenskej republiky, ktorej predmetom činnosti je vytváranie a správa doplnkových dôchodkových fondov na účel vykonávania doplnkového dôchodkového sporenia, a to na základe povolenia na vznik a činnosť doplnkovej dôchodkovej spoločnosti udeleného Národnou bankou Slovenska, na ktorého udelenie musí byť preukázané splnenie týchto podmienok: 

  1. splatenie základného imania doplnkovej dôchodkovej spoločnosti podľa § 22 ods. 8 č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení (t. j. najmenej 1 650 000 €), a to v hotovosti na bežnom účte alebo vkladovom účte vedenom v banke alebo v pobočke zahraničnej banky, ktorá spĺňa podmienky na výkon činnosti depozitára dôchodkových fondov (ďalej len „depozitár“) a s ktorou má zakladateľ uzatvorenú zmluvu podľa odseku 4 písm. g) č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení, 
  2. prehľadný, dôveryhodný a zákonný pôvod základného imania a ďalších finančných zdrojov doplnkovej dôchodkovej spoločnosti, 
  3. vhodnosť osôb s kvalifikovanou účasťou v zmysle ust. § 8 písm. f) zákona č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch na doplnkovej dôchodkovej spoločnosti a prehľadnosť vzťahov týchto osôb s inými osobami, najmä prehľadnosť podielov na základnom imaní a na hlasovacích právach, 
  4. odborná spôsobilosť a dôveryhodnosť osôb, ktoré sú navrhované za členov predstavenstva, členov dozornej rady, prokuristov, vedúcich zamestnancov v priamej riadiacej pôsobnosti predstavenstva zodpovedných za riadenie investícií podľa tohto zákona a osôb zodpovedných za výkon kľúčovej funkcie, 
  5. prehľadnosť skupiny s úzkymi väzbami v zmysle ust. § 8 písm. e) zákona č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch ku ktorej patrí aj akcionár s kvalifikovanou účasťou na doplnkovej dôchodkovej spoločnosti, 
  6. výkonu dohľadu neprekážajú úzke väzby v rámci skupiny podľa písmena e), 
  7. sídlo a miesto, z ktorého je riadená činnosť doplnkovej dôchodkovej spoločnosti a kde sa prijímajú jej strategické rozhodnutia (ďalej len „ústredie“) je na území Slovenskej republiky, 
  8. stanovy doplnkovej dôchodkovej spoločnosti sú v súlade s týmto zákonom, 
  9. vecné predpoklady na činnosť doplnkovej dôchodkovej spoločnosti, ktorými sú materiálno-technické zabezpečenie výkonu činnosti doplnkovej dôchodkovej spoločnosti, 
  10. organizačné predpoklady na činnosť doplnkovej dôchodkovej spoločnosti, ktorými sú pravidlá obozretného podnikania a pravidlá činnosti pri správe doplnkových dôchodkových fondov, 
  11. zakladateľ doplnkovej dôchodkovej spoločnosti nie je osobou, na ktorú bola vyhlásená nútená správa, ktorá vstúpila do likvidácie, na ktorej majetok bol vyhlásený konkurz alebo na ktorej majetok nebol vyhlásený konkurz pre nedostatok majetku, alebo osobou počas piatich rokov po skončení konkurzu vyhláseného na jej majetok, nie však skôr ako po jednom roku od vyrovnania jej záväzkov, ktoré sa viažu na konkurz, 
  12. výber depozitára je v súlade s týmto zákonom, 
  13. štatút doplnkového dôchodkového fondu je v súlade s týmto zákonom a je predpokladom na dostatočnú ochranu účastníkov a poberateľov dávok s prihliadnutím na investičnú stratégiu a rizikový profil doplnkového dôchodkového fondu; rizikový profil doplnkového dôchodkového fondu je vyjadrenie miery rizika spojeného s investovaním majetku v doplnkovom dôchodkovom fonde, 
  14. odborná spôsobilosť a dôveryhodnosť členov predstavenstva a prokuristov depozitára a vedúcich zamestnancov depozitára, ktorí zabezpečujú výkon činnosti depozitára, 
  15. zakladateľ doplnkovej dôchodkovej spoločnosti je bezúhonná osoba, 
  16. akcionár doplnkovej dôchodkovej spoločnosti je bezúhonná osoba,
  17. v organizačnej štruktúre doplnkovej dôchodkovej spoločnosti sú najmenej dvaja zamestnanci zodpovední za riadenie investícií,
  18. zamestnanec zodpovedný za riadenie investícií je v priamej riadiacej pôsobnosti predstavenstva doplnkovej dôchodkovej spoločnosti, s)odborná spôsobilosť zamestnanca, ktorý prichádza do styku s neprofesionálnym klientom, je preukázaná podľa osobitného predpisu.

Povolenie sa udeľuje na neurčitý čas a nemožno ho previesť na inú osobu ani neprechádza na právneho nástupcu doplnkovej dôchodkovej spoločnosti, ak zákon neustanovuje inak. Povolenie môže obsahovať aj podmienky, ktoré musí doplnková dôchodková spoločnosť splniť pred začatím výkonu povolenej činnosti.