Vplyv 40 rokov komunizmu a multikulturalizmu na biznis v Československu: od Baťu po dnešného podnikateľa

19.4.2025 | Autor: Róbert Hronček
6

Prenos medzigeneračných vzorcov správania – najmä v otázkach rizika, zodpovednosti a postoja k budúcnosti – je jedna z najväčších výziev, ktorým ako spoločnosť čelíme.

Vplyv 40 rokov komunizmu a multikulturalizmu na biznis v Československu: od Baťu po dnešného podnikateľa

Československo ako štát so silnou priemyselnou a podnikateľskou tradíciou prešlo v 20. storočí dramatickými zmenami, ktoré zásadne ovplyvnili to, ako dnes vnímame podnikanie.

40 rokov komunizmu – zmena mindsetu

Obdobie rokov 1948 až 1989 prinieslo zásadný obrat. Komunistický režim systematicky potláčal súkromné vlastníctvo, eliminoval podnikateľskú iniciatívu a vytvoril rigidnú centralizovanú ekonomiku. Podnikanie sa stalo synonymom špekulácie a morálneho zlyhania. 

Tí, ktorí mali ambíciu budovať a tvoriť, boli označení za nepriateľov režimu, nútení odovzdať svoje firmy štátu alebo emigrovať. Výsledkom bol fenomén „zabudnutého podnikateľa“ – generácie vyrastali bez podnikateľských vzorov, bez skúsenosti s trhom, konkurenciou či zodpovednosťou za rozhodnutia.

Tento stav sa hlboko vryl do kolektívneho vedomia a jeho dôsledky pociťujeme dodnes. Mentalita formovaná počas štyroch desaťročí sa prenášala medzigeneračne – či už prostredníctvom rodinných postojov, alebo vzdelávacieho systému.

V mnohých prípadoch ostáva prítomná opatrnosť, nedôvera k štátu, averzia k riziku a zisku. Podnikanie je často stále vnímané s podozrením.

Zároveň v mnohých ľuďoch ostáva bremeno minulosti. Ľudia, ktorí stratili svoje firmy alebo boli ekonomicky zlomení zmenou režimu, nesú tieto traumy nielen v sebe, ale prenášajú ich aj do správania svojej generácie či rodiny. 

Prenos medzigeneračných vzorcov správania – najmä v otázkach rizika, zodpovednosti a postoja k budúcnosti – je jedna z najväčších výziev, ktorým ako spoločnosť čelíme.

Zmena tohto medzigeneračného vzorca správania je nevyhnutná – a začína práve vo vzdelávaní detí. Už v mladom veku je potrebné budovať zodpovednosť, samostatnosť a zdravý vzťah k riziku ako prirodzenej súčasti života aj podnikania. 

Len tak môžeme prelomiť reťaz historického podmienenia a vytvoriť novú generáciu lídrov a inovátorov.

Multikulturalizmus a historická otvorenosť Československa

Aj keď komunizmus zatváral hranice, historicky bolo Československo pomerne multikultúrne. Pred druhou svetovou vojnou tu žili silné židovské, nemecké, maďarské a rusínske komunity. 

Tieto skupiny výrazne prispievali k obchodnému duchu regiónu – židovská komunita bola známa obchodom, Nemci prinášali technickú precíznosť, Maďari a Slováci z juhu podnikali v poľnohospodárstve.

Multikulturalizmus v Československu mal preto zásadný vplyv na vzájomné obohatenie celej spoločnosti. Prelínanie jazykov, kultúr a obchodných modelov vytváralo inovatívne prostredie a prirodzene rozširovalo obzory. 

Po vojne a najmä po komunistickom prevrate však bola táto diverzita z veľkej časti potlačená. Výsledkom bola kultúrna homogenizácia – národ, ktorý kedysi profitoval zo svojej rozmanitosti, sa uzavrel do seba.

Čechoslovák ako fenomén: medzi šikovnosťou a pasivitou

Čechoslovák – a najmä v očiach zahraničia – bol dlho vnímaný ako človek pracovitý, technicky zručný, no zároveň opatrný, skeptický, často cynický a nedôverčivý k autoritám. 

Kombinácia historickej remeselnej tradície, kvalitného školstva a skúseností z komunizmu vytvorila špecifický typ človeka – šikovného „kutila“, ktorý si vie poradiť, ale bojí sa veľkých ambícií.

Zmena tohto myslenia je možná len prostredníctvom dlhodobej práce s hodnotami a výchovou. Je nevyhnutné vyzdvihovať skutočne úspešných ľudí, ktorí svoj úspech dosiahli tvrdou, poctivou prácou a kreativitou. 

Potrebujeme viac autentických vzorov, ktoré dokazujú, že úspech nie je náhoda ani podvod, ale výsledok dlhodobej snahy.

Baťa – ikona, ktorá predbehla dobu

Protikladom tejto mentality je Tomáš Baťa – podnikateľ, ktorého filozofia bola založená na inovácii, sociálnej zodpovednosti, lokálnom patriotizme a globálnom výhľade. 

Baťa nebudoval len továrne, ale celé mestá, vzdelávacie systémy a firemnú kultúru. Bol presvedčený, že podnikateľ má byť služobník spoločnosti – nie len výrobcom tovaru, ale aj formovateľom charakteru ľudí.

Prvky Baťovej filozofie uplatňujeme aj v našej firme – dôraz na kvalitu, vzdelávanie, komunitu a dlhodobú hodnotu. Jeho princípy sú nadčasové a inšpirujú aj v digitálnej dobe.

A čo dnes? Očakávania od súčasného mindsetu

Dnešné podnikateľské prostredie sa mení rýchlejšie než kedykoľvek predtým. V čase globálnych kríz, technologických skokov a generačných posunov už nestačí len mať dobrý produkt alebo službu. 

To, čo oddeľuje priemerných od výnimočných, je spôsob myslenia – ako firma (a ľudia v nej) reaguje na zmenu, neistotu a tlak.

Od podnikateľov, manažérov aj zamestnancov sa dnes očakáva viac než technická zdatnosť. Očakáva sa osobná zrelosť, schopnosť prevziať zodpovednosť a viesť – nie autoritatívne, ale hodnotovo. 

Úspešní lídri už nie sú len tí, ktorí majú plán. Sú to tí, ktorí vedia inšpirovať, spolupracovať a adaptovať sa. Nestačí len vedieť, čo robiť. Dôležité je mať jasno v tom, prečo to robím – a vedieť o tom presvedčiť tím aj zákazníka.

Zároveň sa mení postoj k neúspechu. Zatiaľ čo v minulosti bola chyba koniec, dnes sa stáva súčasťou rastu. Schopnosť učiť sa za pochodu, prispôsobovať sa a nezastaviť sa pri prvom zlyhaní je dnes nevyhnutnosť.

V popredí je takzvaný „growth mindset“ – rastové nastavenie, ktoré kladie dôraz na neustále zlepšovanie namiesto túžby po dokonalosti hneď na prvý pokus.

Podstatná súčasť modernej podnikateľskej mentality je aj otvorenosť – k spolupráci, k novým kultúram, k inému pohľadu. Svet je príliš prepojený na to, aby sme si vystačili s lokálnou perspektívou.

Úspech dnes prichádza tam, kde ľudia dokážu prekonať individuálnu uzavretosť a zapojiť sa do tímovej práce, partnerstiev či medzinárodných iniciatív. Uvažovať v medzinárodnom kontexte už nie je nadštandard – je to nový štandard. Relevantný produkt dnes musí byť škálovateľný a pripravený expandovať do zahraničia.

Podnikateľský duch sa rozvinie, ak dostane istotu. Istotu stabilného legislatívneho prostredia, kde sa zmeny dejú v priebehu dekád, nie mesiacov. Kde sa politika neorientuje na iluzórnu sociálnu stabilitu, ale na stabilitu pravidiel, predvídateľnosť a dlhodobú víziu pre budúcnosť.


Róbert Hronček

Róbert Hronček

JUDr. Róbert Hronček je zakladateľ a managing partner advokátskej kancelárie Hronček & Partners. Vo svojej praxi sa špecializuje na obchodné právo, regulácie, compliance a právne aspekty podnikania v dynamicky sa meniacich odvetviach. Vďaka rozsiahlym skúsenostiam poskytuje strategické poradenstvo firmám všetkých veľkostí – od inovatívnych startupov až po etablované firmy a korporácie. Ako vizionársky líder advokátskej kancelárie aktívne formuje budúcnosť právnych služieb prostredníctvom inovácií, moderného prístupu k poradenstvu a digitalizácie právnych procesov. Sústredí sa na vytváranie hodnotných partnerstiev, ktoré klientom prinášajú právnu istotu a komplexnosť služieb. Okrem advokátskej praxe je aktívnym investorom v oblasti venture capital, kde podporuje rast a rozvoj perspektívnych technologických a inovatívnych firiem. Jeho odborné komentáre reflektujú nielen legislatívne zmeny, ale aj širšie ekonomické a technologické trendy, ktoré formujú podnikateľské prostredie.