Veľké podniky často využívajú neprimerané obchodné podmienky a vylučovacie praktiky, čím ohrozujú hospodársku súťaž. Zistite, ako sa môžete brániť podľa slovenského a európskeho práva.
V súčasnej dobe dochádza k rozsiahlej diferenciácii trhu, a to tým smerom, že veľké podniky určitými praktikami vytláčajú malé a v niektorých prípadoch dokonca aj väčšie podniky ako svojich konkurentov, čím si v podstate získavajú významné pôsobenie na trhu, pričom v konečnom dôsledku môžu získať status dominantného postavenia alebo dokonca to môže viesť k vytvoreniu monopolu na trhu v určitej oblasti.
Vylučovanie svojich konkurentov nekalými praktikami však nie je jediným problémom, nakoľko, ak si podnik svojím konaním získa dominantné postavenie alebo vytvorí monopol, tak ho môže neskôr zneužívať voči svojim odberateľom, a to napríklad uplatňovaním neprimeraných obchodných podmienok, neprimeraných cien alebo môže dokonca uplatňovať rozdielne podmienky voči jednotlivým odberateľom, a to pri zhodnom alebo porovnateľnom plnení. Takéto praktiky sa spoločne nazývajú aj vykorisťovateľské praktiky, ktoré na rozdiel od vylučovacích praktík nemajú za následok priamo zmenu súťažnej štruktúry na trhu (vylúčenie iného podnikateľa z trhu), avšak znižujú spotrebiteľský prospech, ktorý si dominant neodôvodnene sťahuje pre seba vo svoj prospech. Vykorisťovateľské praktiky, napr. v podobe účtovania neprimerane vysokých cien, vedú k priamemu poklesu prospechu spotrebiteľa, teda k vyberaniu „renty“ na jeho úkor, ktorú by nedominantná firma nemohla získať.
Samotné dominantné postavenie samé osebe pritom nie je zakázané ani nezákonné, avšak uplatňovanie vylučovacích, ako aj vykorisťovateľských praktík predstavuje závažné porušenie hospodárskej súťaže v zmysle zákona č. 187/2021 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení niektorých zákon, ako aj Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
V zmysle vyššie uvedeného hlavným predpokladom porušovania čestnej hospodárskej súťaže je existencia dominantného alebo monopolného postavenia, pričom trhová sila podniku sa vždy posudzuje na konkrétnom relevantnom trhu, ktorého účelom je systematicky identifikovať reálne a bezprostredné konkurenčné tlaky, ktorým zúčastnené podniky čelia pri ponúkaní určitých produktov v určitej oblasti. Určenie relevantného trhu je bezprostredne prvým krokom, pričom Európska komisia ako orgán, ktorého hlavnou právomocou je vykonávanie pravidiel hospodárskej súťaže, v tomto smere stanovuje jasné pravidlá pre identifikáciu konkrétneho relevantného trhu, na ktorom je potrebné posúdiť trhovú silu daného podniku. Trhové podiely na konkrétnom relevantnom trhu však nie sú jediným ukazovateľom sily podniku na trhu, ako uvádzajú aj usmernenia Európskej komisia, a v závislosti od konkrétnych skutočností prípadu môžu byť relevantné aj iné faktory, ako sú napríklad štruktúra trhu, bariéry vstupu na trh a expanzia, ako aj vyrovnávacia kúpna sila.
V prípade, ak podnik naozaj disponuje dominantným alebo relevantným trhom, tak existuje dôvodné podozrenie, že sa v určitých prípadoch môže dopúšťať konkrétnych foriem zneužívania dominantného postavenia v podobe vylučovacích alebo vykorisťovacích praktík.
Zákon o ochrane hospodárskej súťaži, ako aj Zmluva o fungovaní Európskej únie, vychádza z nasledovných foriem zneužívania dominantného postavenia:
Priame alebo nepriame uplatňovanie neprimeraných cien alebo iných neprimeraných obchodných podmienok,
Obmedzenie výroby, odbytu alebo technického vývoja tovaru na úkor spotrebiteľov,
Uplatňovanie rozdielnych podmienok pri zhodnom alebo pri porovnateľnom plnení voči jednotlivým podnikateľom, ktorými sú alebo môžu byť títo podnikatelia znevýhodňovaní v súťaži, alebo
Viazanie súhlasu s uzavretím zmluvy na podmienku, že druhá zmluvná strana prijme aj ďalšie záväzky, ktoré svojou povahou alebo podľa obchodných zvyklostí nesúvisia s predmetom tejto zmluvy. “
Európska komisia však v rámci svojich usmernení upravuje konkrétnejšie formy zneužívania dominantného postavenia, pričom účelom týchto usmernení vychádzajúc z konkrétnych rozhodnutí Komisie je zabezpečiť väčšiu zrozumiteľnosť a predpovedateľnosť pokiaľ ide o všeobecný rámec analýzy, ktorú Komisia používa pri určovaní, či by mala stíhať prípady týkajúce sa rozličných foriem zneužívania postavenia na vylúčenie konkurentov z trhu, a tým pomáha v konečnom dôsledku podnikom lepšie posúdiť, či určité konkrétne správanie môže viesť k zásahu Komisie. V zmysle uvedeného Európska komisia konkrétne za zneužívanie dominantného postavenia považuje napríklad výhradný nákup, podmienené zľavy, viazanie a balíčkovanie, odmietnutie dodávať a stláčanie marže.
Pri posudzovaní porušovania čestnej hospodárskej súťaže sa však prihliada aj na opodstatnenosť správania dominantného podniku, nakoľko dominantný podnik môže preukázať, že jeho správanie má pozitívny vplyv na efektivitu, čo môže vyvažiť nepriaznivý protisúťažný obsah na odberateľov. Za účelom preukázania však musí dôjsť ku kumulatívnemu splneniu viacerých podmienok ustanovených v usmernení Európskej komisie.
Problematika zneužívania dominantného postavenia je rozsiahlou témou a trochu aj zanedbanou, nakoľko množstvo podnikov nevie, že je možné sa brániť voči neprimeraných obchodným podmienkam alebo cenám, alebo nekalým praktikám veľkých podnikov, a to práve prostredníctvom vnútroštátnych, ako aj európskych pravidiel, ktorých účelom je zabezpečiť čestnú hospodársku súťaž. Za účelom dodržiavania čestnej hospodárskej súťaže došlo v roku 2019 aj k prijatiu Smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/633 zo 17. apríla 2019 o nekalých obchodných praktikách vo vzťahoch medzi podnikmi v poľnohospodárskom a potravinovom dodávateľskom reťazci.
V prípade, ak máte pocit, že voči Vám dodávateľ uplatňuje neprimerané obchodné podmienky alebo vysoké ceny a predmetný dodávateľ nemá vo svojej oblasti konkurenciu, alebo Vás konkurencia svojimi praktikami vytláča z trhu, neváhajte sa obrátiť na nás, nakoľko tím našej advokátskej kancelárie Hronček & Partners sa aktívne venuje vnútroštátnemu, ako aj európskemu právu hospodárskej súťaži.