Viaceré informácie ohľadom zápisu partnerov do registra partnerov verejného sektora (ďalej len "RPVS") sú dostupné na internete. RPVS je prístupný verejnosti a umožňuje vyhľadávať registrovaných partnerov podľa rôznych kritérií. V tomto článku sa dozviete kto je podľa zákona o RPVS oprávnenou osobou a spomenieme niekoľko z jej povinnosti.
Laickej aj odbornej verejnosti je na webových stránkach dostupných mnoho informácií o zápise partnerov verejného sektora do registra partnerov verejného sektora poskytovaných oprávnenými osobami, a to predovšetkým za účelom zabezpečenia registrácie subjektov, ktoré majú povinnosť zápisu do registra partnerov verejného sektora, ako aj za účelom marketingu alebo reklamy oprávnenej osoby.
Mnohé oprávnené osoby tak v rámci svojej činnosti poskytujú, čo môžeme považovať za účelné aj dôvodné, aj základné informácie o právnej úprave zákona č. 315/2016 Z. z. o registri partnerov verejného sektora a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej aj len „zákon o RPVS“), o vzniku či zániku povinnosti zápisu do registra partnerov verejného sektora, o spôsobe a rýchlosti zabezpečenia registrácie do registra partnerov verejného sektora a v neposlednom rade o odmene za výkon činností oprávnenej osoby.
Samozrejme, samotný partner verejného sektora je povinný poznať povinnosti vyplývajúce mu z existujúceho zápisu v registri partnerov verejného sektora, ako aj následné povinnosti pri verifikačných udalostiach a overovaní identifikácie konečného užívateľa výhod. Je potrebné, aby bol informovaný o jednotlivých ustanoveniach zákona o RPVS a tiež (s povinnosťou registrácie) súvisiacich právnych predpisoch ako je najmä zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov, alebo iné právne predpisy na základe ktorých vzniká povinnosť zápisu do registra partnerov verejného sektora (napr. zákon č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov alebo napr. zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov). Pre úplnosť uvádzame, že užitočnými zdrojmi informácií je tiež webová stránka https://www.justice.gov.sk/sluzby/register-partnerov-verejneho-sektora/ resp. samotné webové sídlo registra partnerov verejného sektora https://rpvs.gov.sk/rpvs.
V zmysle § 2 ods. 1 písm. c) zákona o RPVS je oprávnenou osobou, cit.:
- advokát, notár, banka, audítor, daňový poradca, ktorí majú miesto podnikania alebo sídlo na území Slovenskej republiky a ktorí sa na základe písomnej dohody zaviazali plniť povinnosti oprávnenej osoby pre partnera verejného sektora ale tiež
- zahraničná osoba oprávnená na území Slovenskej republiky vykonávať rovnaký predmet činnosti ako oprávnená osoba podľa prvého bodu, ktorá má na území Slovenskej republiky umiestnený svoj podnik alebo svoju organizačnú zložku, a ktorá sa na základe písomnej dohody zaviazala plniť povinnosti oprávnenej osoby pre partnera verejného sektora.
Podľa § 11 ods. 5 zákona o RPVS, cit.:
„Oprávnená osoba je povinná pri identifikácii konečného užívateľa výhod a overovaní identifikácie konečného užívateľa výhod konať nestranne a s odbornou starostlivosťou, zaobstarať si o predmete zápisu do registra všetky dostupné informácie a tieto vyhodnotiť. Oprávnená osoba nie je viazaná pokynmi partnera verejného sektora. Konaním s odbornou starostlivosťou sa rozumie konanie so starostlivosťou primeranou funkcii alebo postaveniu oprávnenej osoby po zohľadnení a nezávislom odbornom vyhodnotení všetkých dostupných informácií, ktoré získala alebo mohla získať a ktoré sa týkajú alebo môžu mať vplyv na jej konanie. Na postup pri identifikácií konečného užívateľa výhod a overovaní identifikácie konečného užívateľa výhod sa primerane vzťahujú ustanovenia osobitného predpisu.“
Zákon o RPVS obsahuje účelovú definíciu konania s odbornou starostlivosťou. Konanie s odbornou starostlivosťou na účely zákona o RPVS je konanie so starostlivosťou primeranou funkcii alebo postaveniu oprávnenej osoby po zohľadnení a nezávislom odbornom vyhodnotení všetkých dostupných informácií, ktoré oprávnená osoba získala alebo mohla získať a ktoré sa týkajú alebo môžu mať vplyv na jej konanie. Každá z oprávnených osôb je povinná konať podľa svojej konkrétnej funkcie alebo postavenia v rozsahu právneho predpisu upravujúceho výkon jej funkcie alebo postavenie.
V praxi často dochádza k situáciám, že mnohé oprávnené osoby si vysvetľujú konanie s odbornom starostlivosťou tak, že od samotného partnera verejného sektora požadujú len verejné dostupné dokumenty alebo naopak, žiadajú mnohé dokumenty a podklady, ktoré nemajú logický základ a systematiku pri určovaní konečného užívateľa výhod. Konanie s odbornou starostlivosťou by však malo vždy zohľadniť individuálne posúdenie partnera verejného sektora a vyžiadanie všetkých dokumentov, ktoré majú reálny vplyv na identifikáciu konečného užívateľa výhod a tých dokumentov, kde pri individuálnom posúdení partnera verejného sektora je rozumný predpoklad existencie takých právnych skutočností, ktoré môžu mať vplyv na identifikáciu konečného užívateľa výhod.
Oprávnená osoba je povinná zaobstarať si o predmete zápisu všetky dostupné informácie, t. z. nielen informácie, ktoré jej poskytne samotný partner verejného sektora (či už na vyžiadanie alebo z vlastnej iniciatívy) ale aj tie, ktoré získala alebo mohla získať z vlastnej činnosti (napr. z verejne dostupných registrov a databáz).
Oprávnená osoba je povinná zaobstarané informácie preskúmať, preveriť a vyhodnotiť tak, aby v zmysle zákona o RPVS a zákona identifikovala konečného užívateľa výhod riadne. Oprávnená osoba je povinná vyhodnotiť každú získanú informáciu samostatne ako aj v súvislosti s ostatnými získanými informáciami ako celkom.
Oprávnená osoba vyhodnocuje informácie na základe vlastného uváženia v zmysle konania s odbornou starostlivosťou. Prípadné inštrukcie alebo pokyny Partnera, ktoré sa týkajú priamo identifikácie konečného užívateľa výhod (kedy sám Partner určí, kto je jeho konečný užívateľ výhod a vyžaduje, aby bola práve táto osoba zapísaná ako konečný užívateľ výhod) sú pre Partnera irelevantné.
Záverom by sme si dovolili uviesť, že identifikácia konečného užívateľa výhod nie je jednoduchý proces a vyžaduje práve vyššie uvedené konanie oprávnenou osoby s odbornou starostlivosťou v úzkej súčinnosti s partnerom verejného sektora. Pre účely riadnej registrácie a plnenia povinností partnerov verejného sektora by teda nemalo byť pre povinné subjekty ako hlavné kritérium pre výber oprávnenej osoby pre výkon činností oprávnenej osoby v registri partnerov verejného sektora len rýchlosť a administrovaná nenáročnosť zápisu, či výška odmeny za zabezpečenie zápisu a odmeny za výkon činností oprávnenej osoby.
Advokátska kancelária Hronček & Partners, s. r. o. je Vám pripravená poskytnúť komplexné právne poradenstvo a služby v súvislosti s výkonom činností advokátskej kancelárie ako oprávnenej osoby pre partnerov verejného sektora. Poskytujeme aj poradenstvo v súvislosti so vznikom povinnosti zápisu subjektov do registra partnerov verejného sektora, posúdenia finančných limitov s tým súvisiacich a vznikom povinnosti overenia identifikácie konečného užívateľ výhod partnerov verejného sektora pri tzv. verifikačných udalostiach v zmysle zákona o RPVS.