Facebook a Instagram - "zberači" údajov

08.02.2024 | Autor: Top privacy s.r.o.
2 min

Zaujímalo vás niekedy ako je možné, že vám facebook a instagram predkladá vždy reklamy na produkty o aké máte záujem? Je to až podozrivo presné. Spoločnosť Surfshark (zaoberajúca sa kybernetickou bezpečnosťou) uskutočnila analýzu až 100 populárnych aplikácií a medzi nimi aj tieto dve. Výsledky sú veľmi zaujímavé.

Facebook a Instagram - "zberači" údajov

Analýza bola vykonaná na základe 32 údajových bodov, ktoré aplikácie zhromažďujú a sú definované v zásadách ochrany osobných údajov spoločnosti Apple, vrátane histórie prehliadania, platobných údajov a presnej polohy. Celkovo z analýzy vyplynulo, že 20% všetkých zozbieraných dát môže byť  postúpených  tretím stranám alebo maklérom údajov, ktorí ich následne použijú na poskytovanie personalizovaných reklám zameraných na používateľov.

Najhoršie dopadli Facebook a Instagram a označili ich za „najhoršie aplikácie na ochranu súkromia“. 7 z 32 údajových bodov používali na sledovanie a zaznamenávanie údajov a to najmä meno, adresa a telefónne číslo. Zvyšné údaje, ktoré spracováva sa síce spájajú s identitou používateľa, ale nie sú poskytované tretím stranám.

Súčasťou analýzy bol aj platforma WhatsApp, ktorá je taktiež z dielne Meta. Je zaradená medzi 3 najlepšie aplikácie, ktoré nepoužívajú zhromažďované dátové body, teda neposkytujú žiadne údaje tretím stranám. Na prvom mieste sa ocitla aplikácia Signal, keďže zbiera len jeden dátový bod a telefónne číslo, ktoré nie je spájané s identitou používateľa.

Spoločnosť Surfshark po uskutočnenom výskume upozorňuje používateľov na udeľovanie povolení v rámci aplikácií. Vždy keď aplikácia žiada nové povolenie, je potrebné byť obozretný. Zároveň treba zistiť ako sa spracovávajú vaše údaje.

Pokiaľ vás výskum zaujal, viac informácií sa dozvite tu: https://surfshark.com/research/study/app-privacy-checker


Top privacy s.r.o.

Top privacy s.r.o.

"Kvalitný obsah netvoria copywriteri, ale odborníci."