Verejné obstarávanie predstavuje proces, resp. určuje zákonné pravidlá a postupy, ktorými sú zadávané zákazky alebo koncesie, prípadne súťaže návrhov, pričom hlavným účelom verejného obstarávania je zabezpečiť transparentnosť, hospodárnosť a otvorenosť postupov verejného obstarávania, a umožniť hospodárskym subjektom ponúknuť svoje služby a tovary na celom území Európskej únie.
Právne poradenstvo a služby poskytujeme nielen pre verejných obstarávateľov a obstarávateľov, ale aj pre záujemcov (uchádzačov) o verejné zákazky (zákazky).
V zmysle zákona 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní musia verejní obstarávatelia, obstarávatelia a tzv. dotované osoby postupovať pri zadávaní zákaziek na tovary, služby a stavebné práce, prípadne súťaže návrhov a zadávanie koncesií na služby a správu postupovať podľa tohto zákona.
Zákon o verejnom obstarávaní ďalej upravuje finančné limity, na základe ktorých sa zákazky obstarávajú ako zákazky nadlimitne, podlimitné alebo zákazky s nízkou hodnotou. V nadväznosti na uvedené zákon upravuje jednotlivé postupy, ktoré môžu obstarávatelia pri tej ktorej zákazke využiť. Týmito sú, verejná súťaž, užšia súťaž, rokovacie konanie so zverejnením, súťažný dialóg, inovatívne partnerstvo, priame rokovacie konanie. Spodný limit pre nadlimitné zákazky, ktorý je zároveň maximálnym limitom pre podlimitné zákazky určuje v zmysle zákona Úrad pre verejné obstarávanie.
Definícia pojmov
V zmysle platného zákona o verejnom obstarávaní verejným obstarávateľom sa rozumie:
Podľa platného zákona o verejnom obstarávaní obstarávateľom je:
Podľa platného zákona o verejnom obstarávaní sa dotovanou osobou rozumie osoba, ktorá nie je verejným obstarávateľom ani obstarávateľom a ktorá získala od verejného obstarávateľa viac ako 50% finančných prostriedkov na dodanie tovaru, na uskutočnenie stavebných prác a na poskytnutie služieb.
Verejná súťaž je najpoužívanejším a univerzálnym postupom pri zadávaní nadlimitných zákaziek. Verejná súťaž sa vyhlasuje prostredníctvom oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania a je určená pre neobmedzený počet hospodárskych subjektov, pričom medzi uchádzačmi a obstarávateľmi neprebieha rokovanie o požiadavkách na predmet zákazky.
Užšia súťaž predstavuje obdobný postup ako verejná súťaž s tým rozdielom, že prebieha v dvoj kolom režime. V prvej fáze záujemci a uchádzači v žiadosti o účasť preukazujú splnenie podmienok účasti stanovené obstarávateľom bez predkladania samotných ponúk. Po vyhodnotení podmienok účasti na základe žiadosti o účasť nasleduje druhé kolo užšej súťaže, ktoré obstarávateľ iniciuje na základe výzvy na predkladanie ponúk len vybratým záujemcom.
Rokovacie konanie so zverejnením je špecifickým a náročnejším procesom zadávania zákazky, ktorý je vhodný zvoliť pri obstarávaní predmetu zákazky, ktorý nie je bežne dostupným na trhu, alebo vyžaduje prispôsobenie bežne dostupných riešení na trhu špecifickým požiadavkám obstarávateľa. Použitie tohto postupu nie je na ľubovôli obstarávateľov pretože musia byť splnené zákonne podmienky možnosti uplatnenia. Príkladom môžu byť rozsiahle projekty na vybudovanie komunikačných technológií alebo informačných systémov. Ide o viacfázový a časovo náročnejší postup, počas ktorého sú jednotlivé úvodné, resp. základné ponuky predmetom konzultácie a rokovania medzi uchádzačmi a obstarávateľmi a až následne uchádzači predkladajú konečné ponuky, ktoré sú hodnotené vzhľadom na nastavené hodnotiace kritéria.
Súťažný dialóg je najnovším prírastkom v postupoch zadávania zákazky určený pre obzvlášť náročne zákazky, pri ktorých jednoducho povedané, sám obstarávateľ nevie, čo má chcieť a chce obstarať, alebo jednoducho s takýmto predmetom zákazky nemá žiadne skúsenosti. V podstate ide o veľmi obdobný postup ako v prípade rokovacieho konania so zverejnením, s istými špecifikami, ktoré robia súťažný dialóg ešte o čosi menej formalizovaným postupom. Kritériom hodnotenia môže byť len najlepší pomer ceny a kvality.
Inovatívne partnerstvo predstavuje proces, ktorý v podstate spája prvky rokovacieho konania so zverejnením a súťažného dialógu, pričom je určený pre obstarávateľov, ktorý potrebujú vyvinúť inovatívnu službu, stavebné práce alebo tovar, ktoré doposiaľ neboli na trhu dostupné. Podľa verejne dostupných informácií možno konštatovať, tento postup ešte v podmienkach slovenskej republiky nebol použitý.
Priame rokovacie konanie predstavuje v podstate akýsi odklon od základných princípov zákona o verejnom obstarávaní, nakoľko dochádza k významnému obmedzeniu hospodárskej súťaže. Uvedený postup možno použiť iba za splnenia zákonných podmienok, ktoré predstavujú výnimočné prípady, v ktorých zákonodarca predpokladal, že uspokojenie potrieb obstarávateľov v takých prípadoch nebude možno dosiahnuť iným spôsobom. Najčastejším dôvodom je skutočnosť, že existuje jediný hospodársky subjekt, ktorý môže danú zákazku realizovať. Tento postup predstavuje zásadné obmedzenie hospodárskej súťaže, v niektorých prípadoch až jej úplne vylúčenie a preto použitie priameho rokovacieho konania bez riadneho splnenia zákonných podmienok je správnym deliktom.
Podlimitné zákazky sú vzhľadom na nižšie finančné limity ďaleko frekventovanejšou agendou jednotlivých obstarávateľov. Vyššie uvedené postupy s výnimkou priameho rokovacieho konania je možné uplatniť výlučne pri zadávaní nadlimitných zákaziek. Pri podlimitných zákazkách rozlišujeme zákazky s využitím elektronického trhoviska a bez využitia elektronického trhoviska a to vzhľadom na bežnú dostupnosť tovarov na trhu. Postup pri zadávaní podlimitnej zákazky je oproti nadlimitnej zákazke menej formálny a kladie na obstarávateľov aj záujemcov nižšie nároky, pričom je zároveň veľmi podobný, o čom svedčí mnoho odkazov na spoločné ustanovenia pri zadávaní nadlimitnej zákazky uvedené v prvej hlave druhej časti zákona.
V zmysle zákona pôjde o podlimitnú zákazku vtedy, ak ide o zákazku s predpokladanou hodnotou nižšou ako je finančný limit určený Úradom pre verejné obstarávanie a zároveň vyššou ako:
- 70 000 eur, ak ide o stavebné práce
- 180 000 eur, ak ide o službu uvedenú v prílohe č. 1 zákona
- 260 000 eur, ak ide o službu uvedenú v prílohe č. 1 zákona (napr. bezpečnostné, právne, poštové služby)
Charakteristickým tovarom sú potraviny, ktoré sú vyňate z pod podlimitných zákaziek, tzn. potraviny budú obstarávane buď zadávaním zákazky s nízkou hodnotou alebo nadlimitnou zákazkou.
Zákazka s nízkou hodnotou je zákazka, ktorej predpokladaná hodnota nepresahuje spodný limit pre podlimitné zákazky a zároveň je predpokladaná hodnota zákazky vyššia ako 5 000 eur. Zákon obsahuje iba mustru základných pravidiel zadávania týchto zákaziek a to najmä v súvislosti na základne princípy verejného obstarávania ako princípy nediskriminácie, dodržiavania rovnakého zaobchádzania, transparentnosti a hospodárnosti. V praxi sa možno často stretnúť s pojmom „zadávanie zákazky prieskumom trhu“, čo vyplýva zo skutočnosti, že predpokladaná hodnota zákazky je v týchto prípadoch určovaná práve prieskumom trhu, resp. stretávame sa s postupom obstarávateľov, ktorý prostredníctvom výzvy na predkladanie ponúk v procese zadávania zákazky s nízkou hodnotou zároveň určujú predpokladanú hodnotu zákazky.
Zoznam hospodársky subjektov je zoznam vedený Úradom pre verejné obstarávanie podľa ust. § 152 a nasl., do ktorého sa možno na dobrovoľnej báze registrovať, v dôsledku čoho hospodárskym subjektom odpadá značná administratívna záťaž spojena s preukazovaním podmienok účasti osobného postavenia vzmysle ust. § 32 zákona o verejnom obstarávaní.
Register partnerov verejného sektora je informačný systém verejnej správy obsahujúci informácie o hospodárskych subjektoch, ktoré sú partnerom verejného sektora v zmysle ust. § 2 zákona o registri partnerov verejného sektora, najmä no nie výlučne informácie súvisiace s konečným užívateľom výhod. Zápis do registra môže vykonať len tzv. oprávnená osoba, ktorou je napríklad aj advokát, alebo práve advokátska kancelária Hronček & Partners.
Klientom z radov verejných obstarávateľov a obstarávateľov zabezpečujeme komplexné služby. Pre verejných obstarávateľov, obstarávateľov a dotované osoby poskytujeme komplexné poradenstvo spočívajúce v zastrešení celého procesu verejného obstarávania v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní a zastupovanie v rámci revíznych postupov.
Proces verejného obstarávania realizujeme tak, aby na jeho konci bol verejný obstarávateľ (obstarávateľ) spokojný a vybral si to, čo je pre neho najlepšie. Celý proces verejného obstarávania je vedený transparentne, zákonne, hospodárne, efektívne a odborne.
Komplexné poradenstvo spočíva v zabezpečení jednotlivých úkonov a outsourcingu od prípravnej fázy až po ukončenie všetkých kontrol a postupov zo strany príslušných orgánov, najmä voči jednotlivým riadiacim orgánom a Úradu pre verejne obstarávanie, pričom medzi ťažiskové úkony a oblasti patrí:
V spolupráci s klientom preberieme úplnú správu procesu klientovho verejného obstarávania/obstarávania a to vrátane týchto činností:
Klientom z radov záujemcov (uchádzačov) o verejné zákazky (zákazky) poskytujeme služby v nasledovnom rozsahu: