Služby v oblasti súkromnej bezpečnosti je možné prevádzkovať len na základe licencie, ktorú udeľuje na základe žiadosti fyzickej alebo právnickej osobe Krajské riaditeľstvo PZ, okrem licencie na prevádzkovanie profesionálnej cezhraničnej prepravy eurovej hotovosti cestnou dopravou, ktorú na základe žiadosti FO alebo PO udeľuje Ministerstvo vnútra SR. Zákon č.473/2005 o poskytovaní služieb v oblasti súkromnej bezpečnosti v § 2 vymedzuje štyri druhy bezpečnostnej služby, a to:
Činnosť osôb podnikajúcich v oblasti medzinárodnej a vnútroštátnej nákladnej, nadrozmernej a nadmernej prepravy podlieha osobitnému povoleniu. Povolenia v oblasti dopravy možno rozdeliť nasledovne:
Podnikanie v energetike je možné len na základe povolenia na podnikanie alebo po splnení oznamovacej povinnosti.
Toto povolenie na podnikanie a potvrdenie o splnení oznamovacej povinnosti vydáva Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (URSO) právnickým osobám a fyzickým osobám po splnení zákonom ustanovených podmienok.
Zákony, ktoré regulujú podnikanie v oblasti energetiky a potrebné náležitosti sú:
Formy podnikania v energetike, ktoré možno vykonávať len s povolením alebo potvrdením o splnení oznamovacej povinnosti sú (podľa ust. § 6 ods. 2 Zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike):
Zákon o energetike zároveň v tom istom ustanovení negatívne vymedzuje činnosti, ktoré možno vykonávať aj bez takéhoto povolenia:
Formy podnikania v tepelnej energetike, ktoré možno vykonávať len s povolením (podľa ust. § 1 ods. 2 Zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike) sú:
Finančný trh je jednou z najkomplexnejšie regulovaných oblastí, pričom podnikateľské subjekty musia pred vstupom na tento trh získať príslušné povolenie a následne počas svojej činnosti podliehajú dohľadu, ktorý v rámci Slovenskej republiky realizuje Národná banka Slovenska vykonávajúca od 1. januára 2006 integrovaný dohľad nad subjektmi finančného trhu. Právne predpisy regulujúce podmienky výkonu činnosti finančných inštitúcií možno diferencovať podľa jednotlivých sektorov finančného trhu, ktorými sú:
Reguláciu podnikania v oblasti hazardných hier z dôvodu absentujúcej európskej harmonizácie národných úprav v tejto oblasti upravujú výlučne vnútroštátne právne predpisy. V tejto oblasti tak neexistuje napr. pojem „passporting“ známy z oblasti práva finančného trhu, ktorým sa rozumie možnosť subjektov oprávnených na výkon niektorej z finančných služieb podnikať v rámci celej EÚ. Chýbajúca harmonizácia je tak nezanedbateľnou prekážkou predovšetkým pri online prevádzkovaní hazardných hier.
V Slovenskej republike možno hazardné hry prevádzkovať len na základe udelenej alebo vydanej licencie Úradom pre reguláciu hazardných hier a za podmienok ustanovených zákone č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách. V zmysle ust. § 4 ods. 1 tohto zákona je hazardnou hrou hra, v ktorej hráči po úhrade vkladu a vložení stávky môže získať výhru, ak splní vopred určené podmienky. Výsledok hazardnej hry závisí úplne alebo čiastočne od náhody alebo od vopred neznámeho výsledku určitej okolnosti alebo udalosti. Výsledok okolnosti alebo udalosti, ktorá určuje výsledok hazardnej hry, nesmie byť vopred nikomu známy a nesmie byť nikým ovplyvniteľný a nesmie byť v rozpore s pravidlami hazardnej hry.
Hazardnými hrami sú tak predovšetkým:
Kryptoaktíva sa ako digitálne vyjadrenie hodnoty alebo práv, ktoré možno prenášať a elektronicky uchovávať s použitím technológie distribuovanej databázy transakcií alebo podobnej technológie tešili v posledných desiatich rokoch zvýšenej popularite, pričom súčasné trendy naznačujú pokračovanie v nastolenom tempe rozmachu predmetnej oblasti. Vo všeobecnosti možno kryptoaktíva deliť na kryptoaktíva vyjadrujúce hodnotu a kryptoaktíva vyjadrujúce práva. Kryptoaktíva vyjadrujúce hodnotu sú najčastejšie používané ako platobné prostriedky, alebo investičné nástroje. Pri tzv. kryptomenách, alebo tokenoch krytých aktívami (tzv. stablecoins), možno pozorovať prienik medzi množinami platobných prostriedkov a investičných nástrojov. Príkladom rýdzeho platobného kryptoaktíva sú tokeny kryté peniazmi (tzv. e-money tokens, alebo electronic money tokens). Osobitnou skupinou kryptoaktív, ktoré vyjadrujú predovštkým práva, sú užitočné tokeny (tzv. utility tokens) a nezameniteľné tokeny (tzv. NFT, resp. non fungible tokens). Jednotlivé druhy kryptoaktív možno definovať nasledovne:
Pod pojmom zdravotná staroslivosť chápeme „súbor pracovných činností, ktoré vykonávajú zdravotnícki pracovníci, vrátane posytovania liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín s cieľom predĺženia života fyzickej osoby, zvýšenia kvality jej života a zdravého vývoja budúcich generácií…"
Vybavovanie a udeľovanie povolení na prevádzkovanie zdravotníckych zariadení a následným poskytovaním zdravotníckych služieb na území SR je všeobecne upravené dvomi zákonmi:
Prvý menovaný zákon upravuje podmienky pre vydanie povolení na prevádzkovanie zdravotníckych zariadení ambulantnej zdravotnej starostlivosti (A) a zdravotníckych zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti (B). Druhý zákon upravuje povolenia na prevádzkovanie zdravotníckych zariadení lekárenskej starostlivosti (C).
Zákon č.578/2004 Z.z. tvorí hlavnú časť legislatívneho rámca v oblasti zdravotníctva a predstavuje základ zdravotníckej reformy vytvorenej v r. 2004. Okrem iného, v tomto zákone môžu príslušné fyzické a právnické osoby nájsť dôležité informácie súvisiace s procesom udeľovania povolení pre výkon činností spojených prevádzkovaním zdravotníckych zariadení, ktorých cieľom je zákonné poskytovanie ambulantnej alebo ústavnej zdravotnej starostlivosti tvoriacich súčasť všeobecného balíka v rámci poskytovania zdravotníckych služieb.
Podľa zákona č. 576/2004 Z.z. o zdravotnej starostlivosti a službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, pojem zdravotná starostlivosť zahŕňa výkony zdravotníckych pracovníkov ako prevencia, diagnostika, biomedicínsky výskum, sledovanie pacienta, ošetrovateľská starostlivosť atď. Spoločným cieľom týchto jednotlivých výkonov je zabezpečenie a zvýšenie kvality života pacientov, ale aj životnej úrovne pre budúce generácie.
Ďalšími predpismi, ktoré definujú osobitné požiadavky, ktoré musí konkrétny typ zdravotníckeho zariadenia spĺnať, aby mohlo poskytovať zdravotnícke služby sú :
V prvom rade je potrebné uviesť, že ani prevádzkovanie zdravotného zariadenia a ani poskytovanie zdravotnej starostlivosti nie je podľa zákona definované ako živnosť. Tieto spomínané činnosti môže vykonávať Fyzická osoba v rámcu výkonu slobodného povolania (FO podnikajúca na základe iného, ako živostnenského zákona) ale v súčasnosti sa čoraz viac využíva aj podnikanie prostredníctvom založenia lekárskej s. r. o. Na to, aby však mohla túto spominanú činnosť vykonávať, potrebuje získať povolenie. Základným právnym predpisom upravujúcim vydávanie povolení pre prévádzkovanie lekárskeho zariadenia a poskytovanie zdravotnej starostlivosti je zákon č. 578/2004 Z.z.
Avšak na to, aby dotyčná osoba mohla získať toto povolenie, je potrebné dodržať prísne stanovený administratívny postup, ktorý je značne náročným či už z hľadiska administratívneho ako aj právneho. Preto Vám odporúčame, že je vždy lepšie obrátiť sa na príslušnú právnu pomoc, ktorá má s danou oblasťou konkrétne skúsenosti, a ktorá vás môže ušetriť zbytočných komplikácii z hľadiska času ako aj vynaložených finančných prostriedkov, o ktoré by ste mohli, kvôli velkej náročnosti tohto procesu, veľmi ľahko prísť.
V nasledujúcich riadkoch vám ponúkame opis schémy všeobecného postupu, ktorého splnenie je povinné pokiaľ plánujete zriadiť prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia a v rámci neho poskytovať zdravotnícke služby:
Predtým než dôjde k prevádzkovaniu zsravotníckeho zariadenia, je najprv potrebné, aby si osoba založila vlastnú spoločnosť s ručeným obmedzením. Táto spoločnosť potom následne požiada príslušný orgán o vydanie povolenia na prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia. Táto prvá fáza je totožná s postupom založenia klasickej s. r. o. Ako predmet činnosti môžete uviesť voľnú živnosť. Pre jej založenie bude potrebné, aby ste:
Akonáhle úspešne ukončíte registráciu vašej s. r. o., môžete pristúpiť ku ďalším krokom, ktoré sú potrebné pre autorizáciu prevádzkovania zdravotníckeho zariadenia.
Cieľom v tejto fáze je vybavenie licencie pre odborného zástupcu (lekára v príslušnom obore). Ide o osobitný typ licencie, ktorá sa vyžaduje pre určeného zastupujúceho lekára a označuje sa ako „L1C“. Licenciu pre odborného lekára vydáva Slovenská lekárska komora a Komora zubných lekárov. Tento lekár ako odborný zástupca bude následne poskytovať zdravotnú starostlivosť / služby prostredníctvom lekárskeho zariadenia prevádzkovaného právnickou osobou a navyše bude zodpovedný za všetky lekárske úkony, ktoré budú v rámci tejto s. r. o. vykonané. Tento typ licencie sa vydáva na dobu neurčitú a nie je možné ju previesť na inú osobu.
Žiadosť o vydanie licencie sa podáva na sekretariáte Regionálnej lekárskej komory (RLK) príslušnej podľa miesta výkonu povolania (prípadne budúceho povolania).
Podmienky splnenia pre odborného zástupcu, ktorý má záujem získať tento typ licencie:
Žiadosť je po jej podaní na RLK následne postúpená Prezídiu SLK, ktorá o jej schválení rozhoduje najneskôr do 30 dní odo dňa jej pevzatia na regionálnom sekretariáte.
Ak Prezídium udelí licenciu pre odborného zástupcu, je potrebné získať povolenie na prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia. V tomto prípade žiadosť podáva fyzická alebo právnická osoba (PO), ktorá má na tomto prévádzkovaní záujem. Podmienky pre podanie žiadosti sú pre FO ako aj pre PO uvedené v §13 zákona č. 578/2004 Z.z. Povolenia vydáva jeden z dvoch zákonne poverených orgánov, a to podľa konkrétneho druhu zdravotníckeho zariadenia. V zmysle zákona č. 578/2004 Z.z. sa žiadosť o povolenie podáva samosprávnemu kraju príslušnému podľa miesta prevádzkovateľa ambulantného alebo ústavného zdravotníckeho zariadenia. Naopak, pre niektoré druhy zdravotníckych zariadení toto povolenie vydáva MZ SR.
Pokiaľ by došlo k situácii, kedy by o povolení bolo príslušných rozhodovať viacero samosprávnych krajov (konflikt príslušnosti orgánu), bude automaticky o vydaní povolenia rozhodovať Ministerstvo zdravotníctva SR.
Podľa §11 zákona č. 578/ 2004 Z.z., sú pre vydávanie povolení na prevádzkovanie zdravotníckych zariadení pre poskytovanie ambulantnej alebo ústavnej zdravotnej starostlivosti oprávnené:
(1) Ministerstvo zdravotníctva vydáva povolenie na prevádzkovanie
(2) Samosprávny kraj v rámci preneseného výkonu štátnej správy vydáva povolenie na prevádzkovanie
Na to, aby mohla žiadosť podať, musí dotyčná osoba spĺnať niekoľko základných podmienok:
Ďalej je potrebné, aby žiadosť spĺňala obsahové náležitosti uvedené v §6, ods.5:
Dotyčný správny orgán rozhodne v lehote 30 dní odo dňa podania žiadosti o povolenie prévádzky zdravotníckeho zariadenia. Podobne ako pri licencii pre odborného lekára, aj v prípade povolenia platí, že je platné na dobu neurčitú a nemožno ho previesť na inú FO či PO (okrem povolenia na prevádzkovanie ambulancie pohotovostnej záchrannej zdravotnej služby, ktoré sa vydáva na 6 rokov)
V zmysle zákona č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch na úseku zdravotníctva (Sadzobník správnych poplatkov) je vydanie nového povolenia na prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia spoplatnené (FO - 80 EUR, PO - 500 EUR). Povolenie nadobúda právoplatnosť momentom jeho uvedenia vo vestníku Ministerstva zdravotníctva SR (MZ SR).
Po kladnom rozhodnutí o vydaní povolenia zo strany príslušného správneho orgánu je potrebné, aby jeho čerstvý držiteľ vykonal zápis nového predmetu činnosti svojej s.r.o. do obchodného registra SR. K tomu je nutné vypracovať dokumenty, ktoré sa pre tento zápis vyžadujú a spolu s potvrdením o vydaní povolenia a návrhom na zápis zmeny údajov ich následne podať na príslušný registrový súd.
Poslednou fázou zavŕšujúcou administratívny proces založenia a prevádzkovania zdravotníckeho zariadenia je, že držiteľ povolenia, ktorý úspešne vykonal zápis do obchodného registra, požiada Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou o pridelenie kódu poskytovateľa zdravotnej starostlivosti. Tento kód sa následne používa pre zabezpečenie súladu informačných systémov využívaných medzi inštitúciami, ktoré pôsobia a vzájomne medzi sebou spolupracujú v oblastí zdravotníctva (napr. kooperácia medzi zdravotnými poisťovňami a Ministerstvom zravotníctva SR).
Akonáhle celý tento administratívno-registračný proces úspešne dokončíte, môžete začať vykonávať prevádzkovanie vášho lekárskeho zariadenia a vrámci neho poskytovať sužby v rámci zdravotníckej starostlivosti.
Najbežnejšou formou podnikania na Slovensku je prevádzkovanie živnosti podľa Zákona č. 455/1991 Zb. - Zákon o živnostenskom podnikaní (ďalej len “Zákon“). Živnosťou je sústavná činnosť prevádzkovaná samostatne, vo vlastnom mene, na vlastnú zodpovednosť, za účelom dosiahnutia zisku alebo za účelom dosiahnutia merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu. Živnosť si môžu založiť fyzické aj právnické osoby a rovnako aj zahraničné osoby, ak splnia podmienky na jej prevádzkovanie.
Zakladanie živností funguje na ohlasovacom princípe. Oprávnenie teda vzniká dňom, keď ohlásenie živnosti splní všetky zákonom predpísané náležitosti. Samotné živnostenské oprávnenie slúži spolu s výpisom zo živnostenského registra na preukázanie živnostenského oprávnenia.
Vo všeobecnosti môže živnosť prevádzkovať každá fyzická osoba, alebo právnická osoba, ktorá má viac ako 18 rokov, je plne spôsobilá na právne úkony a je bezúhonná v zmysle §6 ods. 2 Zákona. Bezúhonnou sa na účely živnostenského zákona rozumie osoba, ktorá nebola právoplatne odsúdená za hospodársky trestný čin, trestný čin proti majetku a úmyselný trestný čin, ktorého skutková podstata súvisí s činnosťou, ktorú chce osoba vykonávať. Bezúhonnou je rovnako aj osoba, na ktorú sa v podmienkach Slovenskej republiky hľadí ako na neodsúdenú, teda má zahladené odsúdenie alebo bola omilostená prezidentom.
Na základe podmienok odbornej spôsobilosti, ktoré treba splniť na prevádzkovanie sa živnosti delia na:
V prípade viazaných a remeselných živností je potrebné splniť podmienku odbornej spôsobilosti. Odbornú spôsobilosť môže mať samotný podnikateľ, alebo si môže na odborné vykonávanie činnosti ustanoviť zodpovedného zástupcu. Právnická osoba, ktorá prevádzkuje viazanú alebo remeselnú živnosť je povinná ustanoviť zodpovedného zástupcu. Zodpovedný zástupca musí spĺňať všeobecné podmienky na prevádzkovanie živnosti, vek viac ako 18 rokov, spôsobilosť na právne úkony, bezúhonnosť a podmienku odbornej spôsobilosti pre činnosť, ktorú zastupuje.
Medzi ostatné najčastejšie povolenia patria napríklad banské povolenia, povolenia na poskytovanie služieb ako je rozhlas a televízia, povolenia na vykonávanie sociálnych služieb a zbojné licencie.
Aké činnosti rozumieme pod pojmom banská činnosť? Podľa Zákona o č. 51/1988 Zb. banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe (zákon o banskej činnosti) sa pod pojmom banská činnosť rozumie:
Zákon o banskej činnosti taktiež vymedzuje pojem činnosť vykonáva banským spôsobom. Patria sem tieto osobitné činnosti:
Povolenia na poskytovanie služieb ako je rozhlas alebo televízia sa riadia Zákonom č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách, ktorý definuje tieto činnosti a upravuje potrebné náležitosti a podmienky na vydanie takýchto povolení.
Čo sú to elektronické komunikačné siete?
Je to súhrnný pojem pre funkčnú prepojenú sústavu prenosových systémov, a ak je to potrebné, prepájacích alebo smerovacích zariadení, vrátane sieťových prvkov, ktoré nie sú aktívne, ktoré umožňujú prenos signálov po vedení, rádiovými, optickými alebo inými elektromagnetickými prostriedkami, vrátane družicových sietí, pevných sietí s prepájaním okruhov a s prepájaním paketov, internetu a mobilných pozemských sietí, sietí na rozvod elektrickej energie v rozsahu, v ktorom sa používajú na prenos signálov, sietí pre rozhlasové a televízne vysielanie a káblových distribučných systémov bez ohľadu na druh prenášaných informácií.
Elektronické komunikačné služby
Zákon o elektronických komunikáciách definuje elektronickú komunikačnú službu ako službu, ktorá je obvykle poskytovaná za odplatu a ktorá spočíva úplne alebo prevažne v prenose signálov v sieťach, vrátane telekomunikačných služieb a prenosových služieb v sieťach používaných na rozhlasové a televízne vysielanie. Ďalej zákon upozorňuje na fakt, že táto služba nie je poskytovanie obsahu ani zabezpečenie alebo vykonávanie redakčného dohľadu nad obsahom prenášaným pomocou sietí a služieb a nezahŕňa služby informačnej spoločnosti, ktoré nespočívajú úplne alebo prevažne v prenose signálov v sieťach.
Podľa Zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách (zákon o sociálnych službách) je sociálnou službou odborná činnosť, obslužná činnosť alebo ďalšia činnosť alebo súbor týchto činností, ktoré sú zamerané na:
Zbrojné licencie sa rozdeľujú podľa účelu používania zbraní alebo streliva, ktoré môže držiteľ zbrojnej licencie (právnická osoba, alebo fyzická osoba - podnikateľ) nadobudnúť do vlastníctva a držať ich v rozsahu pre následné skupiny:
Skupina A - vývoj a výroba zbraní alebo streliva
Skupina B - opravy, úpravy, ničenie, znehodnotenie alebo výroba rezu zbraní a streliva
Skupina C - nákup, predaj alebo preprava zbraní a streliva
Skupina D - vypožičiavanie, prenájom a úschova zbraní a streliva
Skupina E - uskutočňovanie športovej, kultúrnej alebo záujmovej činnosti
Skupina F - výkon zamestnania alebo oprávnenia podľa osobitného predpisu
Skupina G - prevádzkovanie múzejnej a zberateľskej činnosti